Terpanggil untuk menaip skit kat sini.. heheh

Ceritanya camnih.. cousin aku pi laa service kete kat tempat yang terkenal.. Kereta-kereta company nih mmg gah.. and sambutan memang tak pernah mengecewakan.. So bebaru nih company nih ada laa keluarkan kete baru.. Aku minat pulak kete nih.. aku pun suh la cousin aku usha2 harga kete nih..

Bila cousin aku kat tempat service kete nih.. tengah-tengah menunggu tuh, cousin aku nih pun pi laa konon nak usha and tengok2 kete baru nih… cousin aku nih.. dari try duduk kat driver seat.. ke tempat duduk belakang… tengok-tengok keliling kereta, bukak bonet belakang.. bukak engine.. tapi sorang sales man or sales woman pun tak dtg approach.. hmm pelik kann.. cousin aku kata.. dorang layan orang pakai lelawa jee.. tak professional langsung.. orang-orang yang pepakai lelawa tuh.. baru datang dekat pun dah datang bagi pamphlet… yang cousin aku.. satu orang pun tak datang.. pamphlet pun zero.. tak dapat..

Aku yang dengar citer cam nih from my cousin.. pun jadi tak der hati nak pi tengok kete tuh.. desire dah hilang.. Pelik kann?.. kalau aku laa yang jadi sales woman.. sure laa aku approach cousin aku yang berumur 23 year olds nih.. bukan budak kecik.. at least hava a chat.. orang-orang yang keje dalam sales field nih.. aku rasa PR penting sangat.. tapi ini.. kalau PR pun memilih-milih orang.. hmm susah laa business nak berjaya.. Setahu aku.. salah satu criteria sales person. is kena tebal muka.. no matter what… kena tebal muka.. the more people you chat/talked to.. lagi bleh improve sales person tuh punyer PR.. experience dapat.. macam2 lagi lahh….

Macam last saturday. Aku nak carik bag notebook.. hmm aku masuk ke kedai nih.. House of Leather.. sales girl dia. terus approached aku.. saying hi.. and aku bagitau aku nak apa.. terus dia tunjukkan and suggested few design.. hmm memang cantik.. pastu aku politely cakap.. thank you.. and will come back later.. thought nak tengok kedai lain.. if ada yang lagi best.. tapi sebab kedai lain.. macam.. hmm layan tak layan.. so aku balik ke House of Leather.. puas hati walaupun warna kegemaran takder… tapi aku ambik jugakk..bag tuh.. aku rasa aku senang dengan sales girl tuh.. pandai layan customer.. so.. aku ambik… Ini baru good example.. memang most of the time.. if orang tak layan.. aku tak sio nak masuk kedai tuh lagi… baik aku pegi kat kedai yang sales girlnyer yang melayan customer..

Yes, memang ada sales girl atau nama lain promoter yang get very close to customer.. hmm tapi aku rasa promoter tuh kena faham gak body language customer.. and any sign yang customer bagi.. be at least 6 to 7 feet away from your customer.. buat something.. dont watch her or be at ready stage whenever your customer call for help.. if customer nak beli. definitely.. dia akan kata.. ” Excuse me” .. or at least.. hi.. do you have.. this or that color.. yang paling penting kan.. and yang paling berjaya.. bila customer masuk jee reramai great… customer sure seronok. It happened to me masa aku and kawan-kawan project lama buat small gathering kat Manhattan Fish Market, Subang Parade.. rasa macam di raikan ajer.. seronok..

Hmm this is just my idea.. it works for me as a customer.. if promoter dok ikut kemana-mana.. itu dah tahap annoying.. heheh sniri mau ingat laa..

So kepada company yang ada kereta baru.. tapi sales man and sales womannya tak buat keje.. sangat kesian.. better get a talented sales person.. sebab aku perasan.. sales person from this company pergi ke company kereta yang satu lagii.. sniri mau ingat.. .. strategy of strategies..

have a nice day!!