It was Thursday. I woke up late. It’s 6.45am. My mum wasn’t feeling so good. It is because she’d a stomach ache. A very difficult situation i guess, I’m quite panic and donno what to do. I just pray for good. I did asked her, if i could bring her to a nearest clinic, but she refused. Risau. Macam-macam yang aku fikir. Tiba-tiba aku teringat ada orang yang tiba-tiba sakit perut and gone.. ooo i dont want that kind of confusion happen to me. There’s a lot more i need to do for her. Save her my dear lord.

Selepas berkali-kali aku memujuk mak untuk di bawa ke clinic and failed, i’ve received a phone call from my dearest friend, kak ila. She’s bleeding. Quickly aku reach my phone and sms Shila that i will be a bit late. She was 12 weeks in pregnancy process. Oo god please, She told me yesterday that Dr told her that the situation is 50-50. Sedih aku dengar. Kak Ila betul-betul mahukan anak dalam rumahtangganya. Walaupun pada pendapat aku, perkahwinan kak ila masih awal and muda. Pemikiran aku kadang-kadang memang boleh bercanggah dengan orang lain. I have my own reason. Tapi bila pikir balik, kak ila is already 37 years old, so memang masa yang paling bagus untuk ada baby, lebih-lebih lagi kak ila berkahwin di usia yang agak lanjut. Lepas aku hantar kak ila ke SJMC, aku park kereta di KTM Komuter Subang Jaya, terus ke office. aku sampai office jam 10am. Aku terus capai phone and call rumah aku. Aku ingatkan anak buah aku, Aida(13) untuk bawak mak aku ke clinic dekat bawah rumah. Kedua orang tua aku, sejak diaorang lanjut usia nih, kalau sakit susah betul nak pujuk supaya di bawa ke clinic. Hospital jauh sekali. Aku risau sakit perut and demam mak aku berlanjutan, Aku ingatkan abah and anak buah aku, supaya bagi mak makan ubat, at least panadol pun jadilah. Itupun mak aku liat betul nak makan ubat. Hmm ala-ala aku jugak.

Aku received an sms from kak ila. Dia keguguran. Innalillah. Baru aku ingat semalam kak ila jumpa doctor tuh, Doctor Siti kata, there is no heart bit, but we will monitor. Always. and today, it’s gone. Seingat aku, baru-baru ini, ada documentary about babies development kat discovery channel, aku tengok dengan kak ila, And yes, during the 11 to 12 weeks, the inside thingy shud have a heart bit. Kini hanya tinggal kenangan, kak ila bersama berita gembira yang dia mengandung. On the way aku balik, aku melawat kak ila di hospital, ingatkan aku nak temankan dia tidur di situ, mengenangkan husband kak ila bekerja malam, tapi nurse kat situ tak bagi. Sayangnya nak tinggalkan kak ila sorang-sorang dekat situ. Memang kak ila able to walk, tapi aku pikir dia perlukan aku. Ada banyak benda yang aku and kak ila nak share. Dengan berat kaki aku melangkah pulang. Ya allah, aku tak mahu tengok kak ila sedih macam hari tuh lagi….

Bila aku sampai ke rumah, mak aku masih demam kuat and sakit perut, nak kata tersalah makan, apa yang mak makan, aku pun makan.. Demamnya sangat panas and membimbingkan aku. Aku lap and basahkan badan mak, aku tak bagi mak aku berselimut tebal-tebal, kakak aku pesan if orang demam panas jangan balut badan nya, kalau boleh pakaikan baju yang nipis, no blanket. Tidur malam aku peluk mak… cuba untuk stablekan suhu badan mak, supaya dia tak rasa sejuk sangat. Cadangan kami ke Johor esok mungkin batal. Aku dah hantar SMS kat sepupu aku, mungkin kami tak jadi nak menghantarnya ke rumah pengantin perempuan di Skudai.