HourGlass figure? show me one. magnify  

Well, today is saturday. But i’m at my office, a lot to do. Especially bulkrequest. Memang working days biasa aku tak sempat nak sentuh requests nih. Sibuk angkat telefon, ngan mengajar faris ngan enquiries from other colleagues, so i get so busy and kadang-kadang nak gi toilet pun kena delayed.

On Wednesday, i read something in The Sun. Pertanyaan yang sering kali aku fikir dan tertanya pada diri sendiri. mm Kenapa sekarang trends baju di pasaran kebanyakkannya trend yg pendek-pendek, kecik-kecik. I wonder, and now i got the answer, It is because the designer all around the world are too optimistic about the old fashion figure. The hourglass figure atau kata lainnya saiz badan atau fashion yang mengikut bentuk jam pasir. u guys know the jam pasir right. Or orang kita always says Pinggang kerengga. Seingat ku yang ada cutting pinggang kerengga nih sorang dua je, itupun pelokan veteran yang dolu-dulo, tak lain tak bukan Dato’ Sarimah and Almarhum Latifah Omar. dorang dua orang nih memang ada pinggang kerengga. saiz dada and pinggang and pinggul cukup mengiur kan. Kalau dekat luar negara, yang cukup terkenal ngan bentuk cam jam pasir nih is Sophia Loren, saper tak kenal dia nih, pelakon yang cukup cukup seksi and seksa.  Most of the designer memang suka buat baju refered to her fiugre. The thing is, nowadays, the size of whilst are getting bigger. Pertambahan dalam lebih kurang 15cm. That is big enough.

Ikutkan sejarah orang dulu dari kecik dah pakai bengkung, especially gadis-gadis sunti and manis 17. Pinggang dorang yang kecik tuh memang dorang jaga rapi. Mak aku yang katanya categori gemuk dulu pun , baju kahwin nya pun hampes adik aku tak muat, jangankan aku, lagi masuk longkang tak muat hahaha. Bukan macam sekarang, at least once a week budak-budak kita akan disajikan dengan makanan segera yang memang banyak artificial ingredients. Makan macam-macam, and budak-budak sekarang tend to get HBP, Kencing manis dan sakit jantung.  Cara pemakanan yang berudah dari dekad ke dekad memang mengakibat perubahan yang kita semua tidak sedar.

Kajian dalam paper nih dorang kata kajian dilakukan di US and Britain. mm hopefully lepas nih fashion tak lagi memfocus ke baju yang kecik-kecik and ketat. I really dont like this kind of items. Dah islam larang pakai ketat-ketat dan jarang, lagi banyak pulak baju kat malaysia nih macam tuh. Bukan susah sangat nak follow. Benda simple je, tapi orang sekarang dah anggap benda tuh trend. And i admit that, it’s looking so weird bila orang pakai tudung kain berbelah or baju jarang sampai nampak kulit. Aku confuse la. And yet people yang pakai tudung berlitup, masih anggap that they are covering their body.. heeyy hello no way. Orang perempuan tengok pun aku rasa boleh toleh dua kali tengok atas lengan yang putih, hitam, coklot atau sawo matang. Kalau orang yang tak bertudung tuh lain cerita la kan, dorang memang tak pakai tudung so itu excluded.

Tapi aku sorang je, tak bleh buat apa. Kadang-kadang individu tuh dah biasa pakai macam tuh, itu den tak leh cakap laa.. tak dapek den nak nolong aee hehehe. Whatever is it, aku sniri selalu ingatkan diri aku, memang dalam hati kadang macam nak beli baju yang macam kat boutique Prada tuh, memang cantik. Tapi kaalu untuk aku, kenalah aku pakai dengan seluar. Takkan la aku nak pakai tudung ngan baju yang takat kepala lutut. heheh nanti tak pasal-pasal orang kata, kepala yang di atas tutup, tapi tak tutup kepala lutut. hahahah. funny.

Lagi satu yang aku pikir is… rancangan survivor tuh, memang aku suka tengok. mm kat malaysia pun ada. Explore race by TV3. Aku musykil, pasal hari tuh aku dah hampir nak masuk dah ngan office mate ku, tapi aku fikir.. eeh rancangan nih bleh stop untuk sembahyang ke? Risau nanti kalau aku masuk kena stop sembahyang, walhal masa tuh konon tak bleh stop, otherwise u will be eliminated.. kalah la den. Adakah rancangan itu tidak lintas waktu sembahyang. Kalau tak itu alhamdulillah , maksud nya si peserta pun bleh sembahyang and berdoa lagi, kot bleh menang besar. Tapi kalau tak der, i think malaysia shud stop the program atau reschedule the program. They shud always consider those muslim yang nak masuk. Tak kisah lah kalau peserta tuh sembahyang atau tidak, tetapi sekurang-kurangnya consider atau respect waktu sembahyang. Example kalau program untuk hari tuh is from 9.00 until 3.00pm ( the estimated time required for that day ) itu tak per. Kira orang yang participate pun tak der hal nak sembahyang lepas tu. Yang aku consider is, if the program/games running from the very first thing in the morning, e.g : 6.00 am sampai 5 pm, nak mampus…. memang la kita yang peserta nih boleh commit to the game but kesian dorang fail to commit to their religion. Tak kisah la agama apa pun, But i believe sumer agama kat dunia nih suh buat kebaikan, ingat pencipta atau tuhan. But dorang kadang-kadang (especially mat salleh heheh ) gi gereja atau sembahyang  setahun sekali.. pastu cara pakaian dorang sahih la tak ikut agama dorang.  Pakaian tuh dah jadi satu budaya dah. Dah tak der “pakaian mencerminkan agama” mm btw, ada gak orang melayu yang mengaku islam, tapi gi masjid setahun 1 atau 2 kali gak . hahahah . Kesian betul orang-orang nih, dorang cam takder agama … animisme. mmm ontahlah.

Bukan nak sekat keseronokan dunia, tapi jangan sampai kita tinggal yang asas. Asas itu penting. Dapat yang asas je pun jadi lah. Harap-harap, penerbit-penerbit rancangan yang menarik nih tidak putus rezeki. Kadang-kadang salah satu penyebab nya pasal kita tak berbalik ke pencipta kita. They can commit 1oo and 20 percent to the job, tapi tak bleh commit to agama atau pegangannya yang lebih kekal dari kerja dia.. Kesian.. But what to do . Aku hanya menulis apa yang aku rasa aku patut tulis, walaupun tak der orang yang akan baca, but maybe .. one day perhaps.. ada insan yang sedar atau bleh suggest and change the situation. mm Tuhan nih maha kaya, memang dia bagi kita kesenangan dan rezeki melimpah ruah, tapi kalau Dia nak ambik balik, harus kita ingat, Sekelip mata je Dia bleh buat.. Soo..  Thinkk.. think about it.

Chow.